Aida ialah satu model komunikasi yang mana boleh digunakan oleh firma-firma untuk membantu mereka dalam menjual produk mereka atau perkhidmatan. AIDA ialah satu akronim untuk Perhatian (Attention), Kepentingan (Interest), Keinginan (Desire), Tindakan (Action). Apabila sesuatu produk telah dilancarkan maka gol pertama ialah untuk merebut perhatian. Berfikir , bagaimanakah organisasi menggunakan kemahiran tersebut untuk melakukannya? Menggunakan personaliti-personaliti terkenal menjual produk-produk? Sebaik sahaja anda dapat menarik perhatian pengguna, bagaimanakah anda mengujudkan kepentingan, melalui meningkatkan ciri-ciri, menyatakan dengan jelas manfaat produk yang ditawarkan? Peringkat ketiga ingin , bagaimana anda membuat produk yang memenuhi keinginan pengguna? Melalui pameran? Peringkat akhir ialah tindakan pembelian, jika syarikat itu telah berjaya dengan strateginya, pelanggan sasaran sepatutnya akan membeli produk tersebut.
Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.
Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira
Saturday, February 5, 2011
Buah Tangan Untuk Tetamu
Sudah menjadi 'trend' atau tradisi masyarakat Melayu, apabila kita menghadiri majlis perkahwinan, tuan rumah atau pihak keluarga akan memberi buah tangan kepada tetamu mereka. Sebelum era cyber, umumnya tetamu akan menerima bunga telur kemudian dilakukan sedikit perubahan iaitu kanak-kanak diberi gula-gula. Sekarang ini telah dipelbagaikan, diberi beg kertas yang di dalamnya mengandungi telur, kerepek, kek, buah-buahan, gula-gula dsbnya. Seringkali saya terjumpa makanan ringan (jajan) yang diberi tidak mengandungi tanda halal yang sah dan lebih menyedihkan bahan yang digunakan terdapat campuran yang tidak halal (E471). Walaupun ianya seperti isu remeh-temeh tetapi tuan/puan perlu faham ini adalah berkaitan dengan bab hukum agama kita.
Thursday, February 3, 2011
Nilai Rawatan Traditional
Alhamdulillah, saya berkesempatan melihat rawatan patah yang dilakukan olih seoarang yang amat di kenali di daerah sini. Sambil beliau menyediakan peralatan untuk merawat iaitu buluh dan kain pengikat, beliau turut bercerita mengenai upah yang diberi olih pesakit setelah beliau selesai merawat.
Seorang pesakit yang mengalami masalah patah telahpun menerima rawatan modern dengan dimasukkan besi disebelah kaki kanan, namun kaki kiri masih bermasalah, kos yang ditanggung olih pesakit dalam rawatan modern adalah belasan ribu ringgit. Diizinkan Allah, setelah menerima rawatan daripada beliau, pesakit terus bolih berjalan, upah yang diberi hanya RM50. Ada juga yang telah berjumpa pakar rawatan tulang, kos rawatan yang diperlukan adalah RM35,000. Beliau telah membantu, sambil berseloroh beliau berkata kepada pesakit, bagi RM5,000 kat beliau sudah memadai, selesai rawatan, pesakit menghadiah RM50 kepada beliau.
Inilah sikap yang telah tertanam disanubari masyarakat kita, kalau rawatan modern mereka sanggup bayar berapa sahaja tanpa rasa sangsi, namun apabila menerima rawatan traditional, mereka memandang rendah kebolihan perawat. Semuga Allah membalas jasa perawat diakhirat kelak, Aamiin.
Sunday, January 23, 2011
Sifat-Sifat Terpuji
Rasulullah bertanya kepada Jibril, " Wahai Jibril, apa erti YAKIN ?"/
" Orang YAKIN adalah dia yang beramal semata-mata kerana Allah seakan-akan dia melihatNYA.Sekalipun dia tidak melihat Allah, namun Allah melihatnya. Dia yakin apa yang terjadi kepadanya bukan sesuatu yang keliru dan apa yang tidak terjadinya kepada dirinya adalah bukan bahagiannya. Semua itu adalah ranting-ranting tawakkal dan tangga-tangga menuju sifat zuhud.
Tuan/Puan pengunjung blog mencupu yang dirahmati Allah, kenapa saya membicarakan persoalan yakin? Persoalan inilah yang diputar belit olih ketua dan ahli ajaran sesat untuk mempengaruhi insan-insan yang lemah pegangan agama untuk menjadi ahli kumpulan tersebut. Hasil daripada menjadi pengikut kumpulan tersebut maka berpegang teguhlah mereka dengan mengatakan " Sembahyang cukup dengan niat sahaja ". Ramaikah pengikut ajaran sesat tersebut? Terlalu ramai hingga menular keluar bandar. Apa tindakan pihak berkuasa? Faham sendiri ajelah bagaimana dengan kumpulan anti hadith, ayah Pin dsbnya.
Kawan saya pernah cuba dipengaruhi olih rakannya untuk menyertai kumpulan tersebut, jawap kawan saya mudah sahaja " Kalau kamu bolih makan hanya menggunakan niat sahaja, saya akan ikut kumpulan kamu ."
Semuga keluarga dan keturunan kita dilindungi Allah daripada terjerumus kelembah kebinasaan iaitu menjadi pengikut ajaran sesat (menyeleweng) daripada jalan syariat.
Friday, January 21, 2011
Message & Media Strategy
An effective communication campaign should comprise of a well thought out message strategy. What message are you trying to put accross to your target audience?. How will you deliver that message? Will it be through the appropiate use of branding? logos or slogan design?. The message should reinforce the benefit of the product and should also help the company in developing the positioning strategy of the product. Companies with effective message strategies include:
Nike: Just do it.
Toyota: The car in front is a Toyota.
Media strategy refers to how the organisation is going to deliver their message. What aspects of the promotional mix will the company use to deliver their message strategy. Where will they promote? Clearly the company must take into account the readership and general behaviour of their target audience before they select their media strategy. What newspapers do their target market read? What TV programmes do they watch? Effective targeting of their media campaign could save the company on valuable financial resources.
Hati menjadi tenteram
Pepatah orang tua-tua dahulu " Ikut Hati Mati, Ikut Rasa Binasa " apabila hati kita tidak tenteram umumnya akan mengundang situasi yang kurang baik pada diri, jantung jadi berdebar, mudah terkejut dsbnya. Bagaimana caranya untuk menteramkan hati? Pendapat peribadi saya adalah dengan cara mendekatkan diri dengan Allah. Wallahu A'lam.
Firman Allah, Surah Ar Ra'du (13) Ayat 28 " (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram."
Ada perawat yang menasihatkan pesakit agar membaca Surah Al-Fatehah (7X) tanpa membaca Aamiin, membaca Surah Alam-Nasyrah (7X) dan berdoa kepada Allah untuk kesembuhan. Sebaiknya menggunakan Air Zam-Zam. Wallahu A'lam.
Thursday, January 20, 2011
Mengundang Histeria Part 2
Seorang rakan yang membaca kisah mengundang histeria di blog mencupu telah memaklumkan kepada saya, berdasarkan pengalaman beliau semasa bersekolah dahulu di sebuah sekolah daerah Bxxxx, akibat mencabar ini telah mengundang Histeria di Sekolah. Seorang pelajar telah mencabar Jin dengan mengatakan beliau tidak takut kepada Jin, akhirnya beliau sendiri menjadi mangsa dengan bertindak aggresif memecahkan 23 keping cermin tingkap.
Dalam kes aggresif, yang kerasukan sering memecahkan tingkap, apabila memecahkan tingkap, lazimnya tangan akan terluka, maka yang kerasukan ini akan menjilat darah tersebut. Kenapa berlaku sedemikian? Saya tak mampu menjawap persoalan ini disebabkan kecetekan keilmuan, biarlah mereka yanga arif sahaja yang menjawapnya.
Wallahu A'lam.
Wednesday, January 19, 2011
Mengundang Histeria
Apabila berlakunya histeria disesuatu lokasi, maka pihak yang terlibat atau perawat akan berikhtiar untuk mengenal pasti apakah punca-punca yang mungkin menyebabkan ianya berlaku.
Pihak pelajar disebuah sekolah ingin menganjurkan " Night Walk " untuk program Orientasi Pelajar Baru tahun 2011. Guru-guru yang memahami permasalahan yang mungkin akan berlaku telah melarang diadakan aktiviti tersebut, namun pihak pelajar telah menjawap larangan Guru yang berkenaan dengan mengatakan bahwa sekiranya berlaku masalah Histeria, mereka akan dapat menyelesaikan masalah tersebut dengan segera, untuk menambahkan kesedapan atau rencah untuk mengundang Histeria ke Sekolah tersebut ada pelajar yang mencabar Jin untuk mengganggu mereka kerana mereka tidak takut. Apakah mereka ini terpengaruh dengan program mencari hantu di TV?
Pihak pelajar telah mengadakan pementasan iaitu adegan yang menakutkan, pelakun telah membaca mentera untuk memanggil Jin yang mereka perolehi daripada sebuah rancangan TV. Ada pelajar yang membuat rakaman, mereka dapati didalam gambar mereka terdapat banyak cahaya putih dan suara lakunan yang mereka dengar bukanlah suara daripada pelakun adegan tersebut.
Hampir 20 orang pelajar yang terkena Histeria termasuk pihak yang terlibat dengan lakunan dan yang mencabar makhluk berkenaan.
Pihak Darul Syifa' sedang berikhtiar untuk menyelesaikan masalah tersebut. Semuga usaha dan ikhtiar mereka merawat pelajar dan melakukan aktiviti pembersihan di makbulkan Allah. Aamiin Ya Rahman Ya Rahim.
Sunday, January 16, 2011
Doa & Zikir Untuk Pelajar
Sekarang ini ibubapa berlumba-lumba untuk menjadikan anak-anak mereka pelajar yang genius ataupun pintar. Diusia 3 atau 4 tahun sudah dihantar ke Tabika/Tadika atau pusat Tuisyen agar anak-anak mereka sudah pandai membaca pada usia 4 tahun. Disamping itu juga, mereka membeli produk-produk yang dapat membantu mencerdaskan minda anak-anak mereka. Bagi ibubapa yang anak mereka akan menduduki peperiksaan UPSR atau PMR tahun 2011 mula telah merancang untuk menghantar anak-anak ke pusat tuisyen terpilih atau menghadiri kem-kem motivasi dan kaedah untuk menghadapi peperiksaan dan kaedah menjawap soalan peperiksaan. Adakah ibubapa berasa gusar apabila anak mereka masih tidak tahu membaca Al-Quran dan mengerjakan Solat? Apa yang mereka nampak adalah 5A untuk UPSR dan 8 atau 9A untuk PMR.
Disamping kita berusaha, anak-anak pula rajin belajar dan mengulangkaji pelajaran, diantara ikhtiar yang paling utama kepada kita sebagai Ummat Islam adalah berzikir dan berdoa kepada Allah. Ikhwan sekelian, ingatlah setiap sesuatu yang berlaku itu semuanya adalah dengan izin dari Allah.
Lazimkanlah Anak-Anak berzikir selepas mengerjakan Solat:-
ربِّ يَسِّرْ وَلاَ تُعَسِّرْ يَاكَرِيْم
Roobi Yassir Wala Tuassir Ya Kariim (Mudah mudahan dipermudahkan oleh ALLAH.)

Mungkin ada yang bertanya, berapa kali nak kena baca? Paling penting adalah keikhlasan dan istiqamah dalam amalan, sebaiknya dibaca dalam bilangan yang ganjil. Semuga bermunafaat kepada anak-anak dan pelajar tuan/puan. Wallahu A'lam.
Marketing Mix
The marketing mix is probably the most famous phrase in marketing. The elements are the marketing 'tactics'. Also known as the 'four Ps', the marketing mix elements are price, place, product, and promotion. The concept is simple. Think about another common mix - a cake mix. All cakes contain eggs, milk, flour, and sugar. However, you can alter the final cake by altering the amounts of mix elements contained in it. So for a sweet cake add more sugar! It is the same with the marketing mix. The offer you make to you customer can be altered by varying the mix elements. So for a high profile brand increase the focus on promotion and desensitize the weight given to price.
Another way to think about the marketing mix is to use the image of an artisit's palette. The marketer mixs the prime colours (mix elements) in different quantities to deliver a particular final colour. Every hand painted picutre is original in some way, as is every marketing mix. Some commentators will increase the marketing mix to the 'five Ps', to include people. Others will increase the mix to 'Seven Ps', to include physical evidence (such as uniforms, facilities, or livery) and process (i.e. the whole customer experience e.g. a visit the Disney World). The term was coined by Neil H. Borden in his article 'The Concept of the Marketing Mix' in 1965.
Pricing Strategies
Pricing is one of the most important elements of the marketing mix, as it is the only mix, which generates a turnover for the organisation. The remaining 3p’s are the variable cost for the organisation. It costs to produce and design a product, it costs to distribute a product and costs to promote it. Price must support these elements of the mix. Pricing is difficult and must reflect supply and demand relationship. Pricing a product too high or too low could mean a loss of sales for the organisation. Pricing should take into account the following factors:
• Fixed and variable costs.
• Competition
• Company objectives
• Proposed positioning strategies.
• Target group and willingness to pay.
Pricing Strategies
An organisation can adopt a number of pricing strategies. The pricing strategies are based much on what objectives the company has set itself to achieve.
Penetration pricing: Where the organisation sets a low price to increase sales and market share.
Skimming pricing: The organisation sets an initial high price and then slowly lowers the price to make the product available to a wider market. The objective is to skim profits of the market layer by layer.
Competition pricing: Setting a price in comparison with competitors.
Product Line Pricing: Pricing different products within the same product range at different price points. An example would be a video manufacturer offering different video recorders with different features at different prices. The greater the features and the benefit obtained the greater the consumer will pay. This form of price discrimination assists the company in maximising turnover and profits.
Bundle Pricing: The organisation bundles a group of products at a reduced price.
Psychological pricing: The seller here will consider the psychology of price and the positioning of price within the market place. The seller will therefore charge 99p instead £1 or $199 instead of $200
Premium pricing: The price set is high to reflect the exclusiveness of the product. An example of products using this strategy would be Harrods, first class airline services, porsche etc.
Optional pricing: The organisation sells optional extras along with the product to maximise its turnover. This strategy is used commonly within the car industry.
• Fixed and variable costs.
• Competition
• Company objectives
• Proposed positioning strategies.
• Target group and willingness to pay.
Pricing Strategies
An organisation can adopt a number of pricing strategies. The pricing strategies are based much on what objectives the company has set itself to achieve.
Penetration pricing: Where the organisation sets a low price to increase sales and market share.
Skimming pricing: The organisation sets an initial high price and then slowly lowers the price to make the product available to a wider market. The objective is to skim profits of the market layer by layer.
Competition pricing: Setting a price in comparison with competitors.
Product Line Pricing: Pricing different products within the same product range at different price points. An example would be a video manufacturer offering different video recorders with different features at different prices. The greater the features and the benefit obtained the greater the consumer will pay. This form of price discrimination assists the company in maximising turnover and profits.
Bundle Pricing: The organisation bundles a group of products at a reduced price.
Psychological pricing: The seller here will consider the psychology of price and the positioning of price within the market place. The seller will therefore charge 99p instead £1 or $199 instead of $200
Premium pricing: The price set is high to reflect the exclusiveness of the product. An example of products using this strategy would be Harrods, first class airline services, porsche etc.
Optional pricing: The organisation sells optional extras along with the product to maximise its turnover. This strategy is used commonly within the car industry.
Distribution Strategies
Depending on the type of product being distributed there are three common distribution strategies available:
1. Intensive distribution: Used commonly to distribute low priced or impulse purchase products eg chocolates, soft drinks.
2. Exclusive distribution: Involves limiting distribution to a single outlet. The product is usually highly priced, and requires the intermediary to place much detail in its sell. An example of would be the sale of vehicles through exclusive dealers.
3. Selective Distribution: A small number of retail outlets are chosen to distribute the product. Selective distribution is common with products such as computers, televisions household appliances, where consumers are willing to shop around and where manufacturers want a large geographical spread.
If a manufacturer decides to adopt an exclusive or selective strategy they should select a intermediary which has experience of handling similar products, credible and is known by the target audience.
1. Intensive distribution: Used commonly to distribute low priced or impulse purchase products eg chocolates, soft drinks.
2. Exclusive distribution: Involves limiting distribution to a single outlet. The product is usually highly priced, and requires the intermediary to place much detail in its sell. An example of would be the sale of vehicles through exclusive dealers.
3. Selective Distribution: A small number of retail outlets are chosen to distribute the product. Selective distribution is common with products such as computers, televisions household appliances, where consumers are willing to shop around and where manufacturers want a large geographical spread.
If a manufacturer decides to adopt an exclusive or selective strategy they should select a intermediary which has experience of handling similar products, credible and is known by the target audience.
Saturday, January 15, 2011
Kos Pemasangan UniFi PERCUMA Istimewa untuk Pelanggan Baru UniFi!
Sukacita dimaklumkan bahawa mulai 15 Januari 2011 hingga 15 Februari 2011, pelanggan baru yang melanggan perkhidmatan UniFi akan menikmati kos pemasangan UniFi secara PERCUMA!
Melalui promosi ini, semua pelanggan baru UniFi akan menikmati penjimatan caj pemasangan yang berjumlah sebanyak RM200. Promosi ini merangkumi semua pakej Unifi VIP dan juga BIZ.
Mereka yang berminat boleh mendaftar di mana–mana cawangan TMpoint di kawasan yang mempunyai perkhidmatan UniFi, ejen Jualan TM yang dilantik dan juga melalui portal “online” di pautan https://occ.unifi.my/HSBBCustomerPortal/HSBBCustomerPortal.portal.
Sekiranya anda mempunyai pertanyaan lanjut, sila hubungi kami:
1. Ahmad Hanazir Abd Halim – hanazir.halim@tm.com.my (03-2240 6436)
2. Farhaiziesman Rasli – ies@tm.com.my (03-2240 6469)
3. Siti Rohayu Mohammad Fauzi – sitirohayu.mohammadfauzi@tm.com.my (03-2240 9702)
4. Safuraa Mohd Zamri – safuraa.zamri@tm.com.my (03-2240 0172)
Terima kasih.
Bagi pihak Internet Services,
Retail Product
Komunikasi Korporat Kumpulan
Telekom Malaysia Berhad
Tuesday, January 11, 2011
Product strategies
When an organisation introduces a product into a market they must ask themselves a number of questions.
1. Who is the product aimed at?
2. What benefit will they expect?
3. How do they plan to position the product within the market?
4. What differential advantage will the product offer over their competitors?
Kotler suggested that a product should be viewed in three levels.
1. Who is the product aimed at?
2. What benefit will they expect?
3. How do they plan to position the product within the market?
4. What differential advantage will the product offer over their competitors?
We must remember that Marketing is fundamentally about providing the correct bundle of benefits to the end user, hence the saying ‘Marketing is not about providing products or services it is essentially about providing changing benefits to the changing needs and demands of the customer’ (P.Tailor 7/00)
Philip Kotler in Principles of Marketing devised a very interesting concept of benefit building with a product
For a more detailed analysis please refer to Principles of Marketing by P.Kotler.
Kotler suggested that a product should be viewed in three levels.
Level 1: Core Product. What is the core benefit your product offers?. Customers who purchase a camera are buying more then just a camera they are purchasing memories.
Level 2 Actual Product: All cameras capture memories. The aim is to ensure that your potential customers purchase your one. The strategy at this level involves organisations branding, adding features and benefits to ensure that their product offers a differential advantage from their competitors.
Level 3: Augmented product: What additional non-tangible benefits can you offer? Competition at this level is based around after sales service, warranties, delivery and so on. John Lewis a retail departmental store offers free five year guarantee on purchases of their Television sets, this gives their `customers the additional benefit of ‘piece of mind’ over the five years should their purchase develop a fault.
Alternatif Gula
STEVIA REBAUDIANA BERTONI (DAUN MANIS)
Pokok ini berasal dari Selatan Amerika (Paraguay & Brazil) dan sebahagian pertengahan Benua Amerika. Di negara asal penduduknya Kaum Dayak Guriani Paraguay telah lama menggunakan STEVIA yang dikenali sebagai Daun Manis.
Dr. Molses Santiago Bertoni ahli kimia Paraguay adalah orang yang pertama membuat kajian mengenai pokok ini dan menamakannya Stevia Rebaudiana Bertoni.
Stevia Rebaudiana menghasilkan manisan yang dikenali sebagai Stevio Glycoside antara 90 hingga 300 kali ganda dari Gula biasa @ Gula Tebu. Walaupun tahap kemanisannya tinggi ia dapat mengawal kadar gula dalam darah disamping itu dapat melancarkan perjalanan darah dan juga membuang sisa toksin di dalam badan. Ianya selamat dan diiktiraf olih badan dunia FDA pada kahir tahun 2009.
Fungsi Stevia:-
1. Pengganti Gula
2. Sesuai untuk pesakit Diabestis
3. Mengawal paras gula dalam darah
4. Mengurangkan kadar kolestrol
5. Mengurangkan Hiperlipidemia dan tekanan darah tinggi
6. Mengawal berat badan
7. Membuang sisa toksn dalam badan.
Kepada yang ingin mendapat keterangan lanjut atau berminat untuk membeli produk berasaskan Stevia Rebaudiana, bolihlah menghubungi:-
Daun Manis Enterprise
No. 20, Bunga Tanjung, Jalan Kolam Air Lama,
68000 Ampang Jaya, Selangor.
Web : http://www.dmanisstevia.blogspot.com/
Zarina : 016-2771875
Beby : 012-6528219
Arif : 014-2366218
Ayob : 019-3732934
Ladang : Ginching Mukim Labu, Sepang, Selangor.
Pokok ini berasal dari Selatan Amerika (Paraguay & Brazil) dan sebahagian pertengahan Benua Amerika. Di negara asal penduduknya Kaum Dayak Guriani Paraguay telah lama menggunakan STEVIA yang dikenali sebagai Daun Manis.
Dr. Molses Santiago Bertoni ahli kimia Paraguay adalah orang yang pertama membuat kajian mengenai pokok ini dan menamakannya Stevia Rebaudiana Bertoni.
Stevia Rebaudiana menghasilkan manisan yang dikenali sebagai Stevio Glycoside antara 90 hingga 300 kali ganda dari Gula biasa @ Gula Tebu. Walaupun tahap kemanisannya tinggi ia dapat mengawal kadar gula dalam darah disamping itu dapat melancarkan perjalanan darah dan juga membuang sisa toksin di dalam badan. Ianya selamat dan diiktiraf olih badan dunia FDA pada kahir tahun 2009.
Fungsi Stevia:-
1. Pengganti Gula
2. Sesuai untuk pesakit Diabestis
3. Mengawal paras gula dalam darah
4. Mengurangkan kadar kolestrol
5. Mengurangkan Hiperlipidemia dan tekanan darah tinggi
6. Mengawal berat badan
7. Membuang sisa toksn dalam badan.
Kepada yang ingin mendapat keterangan lanjut atau berminat untuk membeli produk berasaskan Stevia Rebaudiana, bolihlah menghubungi:-
Daun Manis Enterprise
No. 20, Bunga Tanjung, Jalan Kolam Air Lama,
68000 Ampang Jaya, Selangor.
Web : http://www.dmanisstevia.blogspot.com/
Zarina : 016-2771875
Beby : 012-6528219
Arif : 014-2366218
Ayob : 019-3732934
Ladang : Ginching Mukim Labu, Sepang, Selangor.
Barang Naik
Ketika harga susu untuk bayi naik ada orang komen, " Kenapa tidak menyusukan bayi menggunakan susu badan, kalau mahal jangan beli ".
Gula naik harga ada orang komen, " Kurangkan penggunaan gula, tidak baik untuk kesihatan, suruh menambah senyuman... bla... bla... bla... "
Harga bawang pula naik ada orang komen, " Bahaya untuk kesihatan, bla... bla... bla ".
Bagaimana pula kalau harga beras naik terlalu tinggi? Agak-agaknya ada yang akan beri cadangan suruh makan nasi 1 hari sekali ataupun tukar kepada makan kentang goreng, mee ataupun roti.
Paling best bila ada yang komen mengenai kenaikan harga barang " Kita boikot !!! Jangan beli !!! ".
Saturday, January 8, 2011
Minyak Urut
Di blog saya kini terdapat iklan bermula dengan Kursus Pemanduan Kenderaan yang dijalankan secara Profesional, pengendali kursus berkenaan cukup berpengalaman bukan sekadar teori tetapi praktikal.
Saya juga telah menambah kepada peminat Persilatan dengan memasukkan Jurus Aceh dan yang terbaru saya masukkan pula Minyak Herba.
Sebenarnya, saya tidak ada kepentingan pun dengan iklan yang saya pamirkan di blog saya, sekadar membantu kerana Allah sahaja. Contohnya pengeluar produk minyak herba tak kenal pun saya. Kenapa saya pamirkan Produk Minyak Herba kedalam blog saya? Ianya ada kisah tersendiri yang saya sendiri alami dan saksikannya.
Tidak dinafikan, saya ini memang peminat minyak urut atau herba, jumpa sahaja penjual minyak sedemikian di pasar minggu atau pekan sehari saya suka membelinya. Banyak minyak yang saya beli itu bukan untuk kegunaan sendiri, saya sering hadiahkan kepada saudara-mara atau kawan-kawan yang memerlukannya sebagai satu ikhtiar membantu.
1. Kawan saya mengalami kecederaan akibat kemalangan motorsikal, beliau telah pun berjumpa Tukang Urut, malangnya bengkak ditempat yang bermasalah masih kekal. Saya telah menghadiahkan kepada beliau Minyak Belut, erm baunya memang busuk sedikit. Diizinkan Allah isteri beliau telah sapukan Minyak Belut ditempat suami beliau bermasalah dengan sedikit urutan biasa, Alhamdulillah, bengkak dan masalah urat-sarat telah pulih.
2. Abang saya yang tinggal di Cameron Highlands telah diserang penyakit "Stroke", selain mendapatkan rawatan modern dengan memakan ubat, saya telah membekalkan kepada beliau "Belimbing Pasir" untuk direbus dan minum airnya dengan sukatan 3 atau 5 pokok direbus bersama 3 cawan air sehingga jadi 1 cawan. Disamping itu saya juga telah membekalkan kepada beliau Minyak Mestika (Isteri Kumat Gagah) produk tersebut kini telah pun terkenal dan mudah didapati di farmasi atau kedai ubat. Alhamdulillah, minyak urut ini cukup membantu, apabila diurut cukup terasa kesannya, kaki dan tangan terasa ringan. Diantara kelebihan minyak ini, ia tidak membeku di kawasan tanah tinggi iaitu Cameron Highlands. Satu lagi jenama yang tidak membeku adalah Minyak Albaladi. Alhamdulillah stroke yang abang saya hidapi telah pulih 100% dengan izin Allah.
3. Sahabat saya telah mengalami kemalangan, jatuh di dalam bilik air pada 1/1/11 pada jam 1.00 pagi. Dibahagian paha kanan telah patah, untuk melakukan pembedahan mungkin agak lambat sekurang-kurangnya 6 bulan lagi sehinggalah masalah sakit jantung beliau dapat diatasi. Lebih malang lagi, kaki kiri beliau tidak dapat digerakkan. Ini amat merunsingkan beliau, saya telah memohon jasabaik biras saya untuk menghubungi rakan setugas beliau yang memang terkenal sebagai tukang urut untuk membantu sahabat saya, malangnya tukang urut ini tidak berani untuk melakukan rawatan di Hospital. Saya telah memberitahu sahabat saya dan isterinya untuk meminta saudara-mara beliau yang bertugas sebagai Jururawat untuk memujuk tukang urut ini merawat sahabat saya. Petang kelmarin saya telah memberikan Minyak Herba semasa melawat beliau, petang tadi apabila saya melawat beliau, kelihatan wajah beliau gembira dan menceritakan kepada saya dan isteri bahawa beliau seperti bermimpi apabila kaki kiri beliau diizinkan Allah dapat digerakkan (beliau telah mengangkat kaki kiri nya sebagai bukti). Isteri beliau telah sapukan minyak herba dibahagian sendi (bahagian pelipat) seperti yang saya suruh dan seluruh kaki kiri beliau. Alhamdulillah, ikhtiar tersebut dimakbulkan Allah.
Semuga Minyak Herba ini dapat digunakan sebagai ikhtiar merawat, diizinkan Allah ada keserasian dengan pesakit InsyaAllah akan sembuh. Bab ubat-ubatan atau minyak urut dsbnya umumnya mengikut keserasian, A kata OK manakala B kata NOK, yang pentingnya kita berikhtiar. Allahu Yasyfik.
Semuga Minyak Herba ini dapat digunakan sebagai ikhtiar merawat, diizinkan Allah ada keserasian dengan pesakit InsyaAllah akan sembuh. Bab ubat-ubatan atau minyak urut dsbnya umumnya mengikut keserasian, A kata OK manakala B kata NOK, yang pentingnya kita berikhtiar. Allahu Yasyfik.
DOA SEMBAHYANG HAJAT
DOA SEMBAHYANG HAJAT
TUAN GURU HAJI HASHIM B. ABU BAKAR
PONDOK PASIR TUMBOH
TUAN GURU HAJI HASHIM B. ABU BAKAR
PONDOK PASIR TUMBOH
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنَجِّيْنَا بِهَا مِنْ جَمِيْعِ الأَهْوَالِ وَالأَفَاتِ وَتَقْضِي لَنَا مِنْ جَمِيْعِ الْحَاجَات وَتُطَهِّرُنَا مِنْ جَمِيْعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ أَعْلَى الدَّرَجَاتِ وَتُبَلِغُنَا بِهَا أَقْصَى الْغَايَاتِ مِنْ جَمِيْعِ الْخَيْرَاتِ فِيْ الْحَيَاةِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ وَعَلَى آلِهِ وَص َحْبِهِ وَسَلَّم.
اللَّهُمَّ يَا جَامِعَ الشَّتَّاتِ وَيَا مُخْرِجَ النَّبَاتِ وَيَامُحْيِىَ العِظَامِ الرُّفَاتِ وَيَا قَاضِيَ الْحَاجَاتِ وَيَا مُجِيْبَ الدَّعَوَاتِ وَيَا مُفَرِّجَ الكُرَبَاتِ وَيَا سَامِعَ الأَصْوَاتِ مِنْ فَوْقِ سَبْعِ سَمَوَاتِ وَيَا فَاتِحَ خَزَائِنَ الْكَرَمَاتِ وَيَا مَنْ مَلأَ َنُوْرِهِ الأَرْضَ وَالسَّمَوَاتِ وَيَا مَنْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا وَأَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا وَعَالِمًا بِمَا مَضَى وَمَا هُوَ آتٍ. نَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِقُدْرَتِكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَبِاسْتِغْنَائِكَ عَنْ جَمِيْعِ خَلْقِكَ وَبِحَمْدِكَ وَمَجْدِكَ يَا إِلَهَ كُلِّ شَيْءٍ أَنْْ تَجُوْدَ عَلَيْنَا بِقَضَاءِ حَاجَاتِنَا
وَأَنْ تَتَقَبَّلَ مِنَّا مَا بِهِ دَعَوْنَاكَ وَأَنْ تُعْطِيَنَا مَا سَأَلْنَاكَ بِحَقِّ سُوْرَةِ يس وَبِحَقِّ قَلْبِ القُرْآنِ وَبِحُرْمَةِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم . اللَّهُمَّ لاَ تَدَعْ لَنَا ذَنْبًا إِلاَّ غَفَرْتَهُ وَلاَ عَيْبًا إِلاَّ سَتَرْتَهُ وَلاَ هَمًّا إِلاَّ فَرَّجْتَهُ وَلاَ عَزْبًا إِلاَّ زَوَّجْتَهُ وَلاَ كَرْبًا إِلاَّ كَشَفْتَهُ وَلاَ دَيْنًا إِلاَّ قَضَيْتَهُ وَلاَ ضَالاً إِلاَّ هَدَيْتَهُ وَلاَ عَائِلاً إِلاَّ أَغْنَيْتَهُ وَلاَ عَدْوًا إِلاَّ خَذَلْتَهُ وَكَفَيْتَهُ وَلاَ صَدِيْقًا إِلاَّ رَحِمْتَهُ وَكَافَيْتَهُ وَلاَّ فَسَادًا إِلاَّ أَصْلَحْتَهُ وَلاَ مَرِيْضًا إِلاَّ عَافَيْتَهُ وَلاَ غَائِبًا إِلاَّ رَدَدْتَهُ وَلاَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَالأَخِرَةِ لَكَ فِيْهَا رِضَا وَلَنَا فِيْهَا صَلاَحٌ إِلاَّ قَضَيْتَهَا وَيَسَّرْتَهَا يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن . وَاكْتُبِ اللَّهُمَّ السَّلاَمَةَ وَالصِّحَةَ وَالْعَافِيَةَ عَلَيْنَا وَعَلَيْهِمْ وَعَلَى عَبِيْدِكَ الْحُجَّاجِ وَالْغُزَّاةِ وَالزُّوَّارِ وَالْمُسَافِرِيْنَ وَالْمُقِيْمِيْنَ فِيْ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَالْجَوِّ مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ وَقِنَا شَرَّ الظَّالِمِيْنَ وَانْصُرْنَا عَلَى اْلقَوْمِ الْكَافِرِيْنَ وَاخْتِمْ لَنَا يَارَبَّنَا مِنْكَ بِخَيْرٍ يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ . اللًّهُمَّ اكْشِفْ عَنَّا وَعَنِ الْمُسْلِمِيْنَ الغَلاَءَ وَالْوَبَاءَ وَالْبَلاَءَ وَالطَّاعُوْنَ وَالْفَحْشَاءَ وَالْمُنْكَرَ وَالسُّيُوْفَ الْمُخْتَلِفَةَ وَالشَّدَائِدَ وَالمِحَنَ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ مِنْ بَلَدِنَا هَذَا خَاصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ .
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الوَهَّابُ . رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِيْ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ . وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ اْلأُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن.
Doa-doa Anggota Wudhuk
1. Setelah basmalah membaca:
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِىْ جَعَلَ الْمَاءَ طَهُوْرًا.
"Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan air sebagai sesuatu yang mensucikan."
2. Ketika berkumur membaca:
اَللَّهُمَّ اسْقِنِىْ مِنْ حَوْضِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَأْسًا لاَ أَظْمَأُ بَعَدَهُ أَبَدًا.
"Ya Allah, berilah aku minum dari telaga Nabi-Mu SAW dengan gelas yang menyebabkan aku tidak merasa haus lagi selamanya."
3. Ketika istinsyaq (menghirup air ke dalam hidung) membaca:
"Ya Allah, janganlah Engkau haramkan bagiku aroma kenikmatan dan surga-Mu."
4. Ketika membasuh wajah membaca:
اَللَّهُمَّ بَيِّضْ وَجْهِىْ يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوْهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوْهٌ.
"Ya Allah, putihkanlah wajahku pada hari (kiamat) ketika Engkau memutihkan wajah-wajah (orang-orang yang beriman) dan menghitamkan wajah-wajah (orang-orang kafir)."
5. Ketika membasuh kedua tangan membaca:
اَللَّهُمَّ أَعْطِنِىْ كِتَابِىْ بِيَمِيْنِىْ وَحَاسِبْنِىْ حِسَابًا يَسِيْرًا، اَللَّهُمَّ لاَ تُعْطِنِىْ كِتَابِىْ بِشِمَالِىْ وَلاَ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِىْ.
"Ya Allah, berikanlah kitabku dengan tangan kananku dan hisablah aku dengan hisab yang mudah. Ya Allah, janganlah Engkau berikan kitabku dengan tangan kiriku dan jangan dari belakang punggungku."
6. Ketika mengusap sebagian kepala membaca:
اَللَّهُمَّ حَرِّمْ شَعْرِىْ وَبَشَرِىْ عَلَى النَّار.
"Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka."
7. Ketika mengusap kedua telinga membaca:
اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِىْ مِنَ الَّذِيْنَ يَسْتَمِعُوْنَ الْقَوْلَ فَيَتْبِعُوْنَ أَحْسَنَهُ.
"Ya Allah, jadikanlah aku sebagai orang-orang yang mendengarkan perkataan (yang baik) dan mengikuti kebaikan perkataan itu."
8. Ketika membasuh kedua kaki membaca:
اَللَّهُمَّ ثَبِّتْ قَدَمَيَّ عَلَى الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيْمِ.
"Ya Allah, tetapkanlah kedua telapak kakiku di atas jalan yang lurus."
Doa-doa di atas tidak masalah untuk diamalkan, walaupun tidak terdapat dalam hadits-hadits Nabi SAW, karena doa-doa tersebut termasuk dalam perintah umum untuk berdzikir kepada Allah SWT dan tidak ada dalil yang melarangnya. (Disarikan dari Fatawi al-Azhar oleh Syeikh Athiyyah Shaqr)
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِىْ جَعَلَ الْمَاءَ طَهُوْرًا.
"Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan air sebagai sesuatu yang mensucikan."
2. Ketika berkumur membaca:
اَللَّهُمَّ اسْقِنِىْ مِنْ حَوْضِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَأْسًا لاَ أَظْمَأُ بَعَدَهُ أَبَدًا.
"Ya Allah, berilah aku minum dari telaga Nabi-Mu SAW dengan gelas yang menyebabkan aku tidak merasa haus lagi selamanya."
3. Ketika istinsyaq (menghirup air ke dalam hidung) membaca:
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنِىْ رَائِحَةَ نَعِيْمِكَ وَجَنَّاتِكَ.
"Ya Allah, janganlah Engkau haramkan bagiku aroma kenikmatan dan surga-Mu."
4. Ketika membasuh wajah membaca:
اَللَّهُمَّ بَيِّضْ وَجْهِىْ يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوْهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوْهٌ.
"Ya Allah, putihkanlah wajahku pada hari (kiamat) ketika Engkau memutihkan wajah-wajah (orang-orang yang beriman) dan menghitamkan wajah-wajah (orang-orang kafir)."
5. Ketika membasuh kedua tangan membaca:
اَللَّهُمَّ أَعْطِنِىْ كِتَابِىْ بِيَمِيْنِىْ وَحَاسِبْنِىْ حِسَابًا يَسِيْرًا، اَللَّهُمَّ لاَ تُعْطِنِىْ كِتَابِىْ بِشِمَالِىْ وَلاَ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِىْ.
"Ya Allah, berikanlah kitabku dengan tangan kananku dan hisablah aku dengan hisab yang mudah. Ya Allah, janganlah Engkau berikan kitabku dengan tangan kiriku dan jangan dari belakang punggungku."
6. Ketika mengusap sebagian kepala membaca:
اَللَّهُمَّ حَرِّمْ شَعْرِىْ وَبَشَرِىْ عَلَى النَّار.
"Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka."
7. Ketika mengusap kedua telinga membaca:
اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِىْ مِنَ الَّذِيْنَ يَسْتَمِعُوْنَ الْقَوْلَ فَيَتْبِعُوْنَ أَحْسَنَهُ.
"Ya Allah, jadikanlah aku sebagai orang-orang yang mendengarkan perkataan (yang baik) dan mengikuti kebaikan perkataan itu."
8. Ketika membasuh kedua kaki membaca:
اَللَّهُمَّ ثَبِّتْ قَدَمَيَّ عَلَى الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيْمِ.
"Ya Allah, tetapkanlah kedua telapak kakiku di atas jalan yang lurus."
Doa-doa di atas tidak masalah untuk diamalkan, walaupun tidak terdapat dalam hadits-hadits Nabi SAW, karena doa-doa tersebut termasuk dalam perintah umum untuk berdzikir kepada Allah SWT dan tidak ada dalil yang melarangnya. (Disarikan dari Fatawi al-Azhar oleh Syeikh Athiyyah Shaqr)
Subscribe to:
Posts (Atom)