Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Tuesday, January 11, 2011

Alternatif Gula

STEVIA REBAUDIANA BERTONI (DAUN MANIS)

Pokok ini berasal dari Selatan Amerika (Paraguay & Brazil) dan sebahagian pertengahan Benua Amerika. Di negara asal penduduknya Kaum Dayak Guriani Paraguay telah lama menggunakan STEVIA yang dikenali sebagai Daun Manis.

Dr. Molses Santiago Bertoni ahli kimia Paraguay adalah orang yang pertama membuat kajian mengenai pokok ini dan menamakannya Stevia Rebaudiana Bertoni.

Stevia Rebaudiana menghasilkan manisan yang dikenali sebagai Stevio Glycoside antara 90 hingga 300 kali ganda dari Gula biasa @ Gula Tebu. Walaupun tahap kemanisannya tinggi  ia dapat mengawal kadar gula dalam darah disamping itu dapat melancarkan perjalanan darah dan juga membuang sisa toksin di dalam badan. Ianya selamat dan diiktiraf olih badan dunia FDA pada kahir tahun 2009.

Fungsi Stevia:-

1. Pengganti Gula
2. Sesuai untuk pesakit Diabestis
3. Mengawal paras gula dalam darah
4. Mengurangkan kadar kolestrol
5. Mengurangkan Hiperlipidemia dan tekanan darah tinggi
6. Mengawal berat badan
7. Membuang sisa toksn dalam badan.

Kepada yang ingin mendapat keterangan lanjut atau berminat untuk membeli produk berasaskan Stevia Rebaudiana, bolihlah menghubungi:-

Daun Manis Enterprise
No. 20, Bunga Tanjung, Jalan Kolam Air Lama,
68000 Ampang Jaya, Selangor.
Web : http://www.dmanisstevia.blogspot.com/

Zarina : 016-2771875
Beby : 012-6528219
Arif : 014-2366218
Ayob : 019-3732934

Ladang : Ginching Mukim Labu, Sepang, Selangor.