Aida ialah satu model komunikasi yang mana boleh digunakan oleh firma-firma untuk membantu mereka dalam menjual produk mereka atau perkhidmatan. AIDA ialah satu akronim untuk Perhatian (Attention), Kepentingan (Interest), Keinginan (Desire), Tindakan (Action). Apabila sesuatu produk telah dilancarkan maka gol pertama ialah untuk merebut perhatian. Berfikir , bagaimanakah organisasi menggunakan kemahiran tersebut untuk melakukannya? Menggunakan personaliti-personaliti terkenal menjual produk-produk? Sebaik sahaja anda dapat menarik perhatian pengguna, bagaimanakah anda mengujudkan kepentingan, melalui meningkatkan ciri-ciri, menyatakan dengan jelas manfaat produk yang ditawarkan? Peringkat ketiga ingin , bagaimana anda membuat produk yang memenuhi keinginan pengguna? Melalui pameran? Peringkat akhir ialah tindakan pembelian, jika syarikat itu telah berjaya dengan strateginya, pelanggan sasaran sepatutnya akan membeli produk tersebut.