Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Tuesday, February 8, 2011

AIDA

Aida ialah satu model komunikasi yang mana boleh digunakan oleh firma-firma untuk membantu mereka dalam menjual produk mereka atau perkhidmatan. AIDA ialah satu akronim untuk Perhatian (Attention), Kepentingan (Interest), Keinginan (Desire), Tindakan (Action). Apabila sesuatu produk telah dilancarkan maka gol pertama ialah untuk merebut perhatian. Berfikir , bagaimanakah organisasi menggunakan kemahiran tersebut untuk melakukannya? Menggunakan personaliti-personaliti terkenal menjual produk-produk? Sebaik sahaja anda dapat menarik perhatian pengguna, bagaimanakah anda mengujudkan kepentingan, melalui meningkatkan ciri-ciri, menyatakan dengan jelas manfaat produk yang ditawarkan? Peringkat ketiga ingin , bagaimana anda membuat produk yang memenuhi keinginan pengguna? Melalui pameran? Peringkat akhir ialah tindakan pembelian, jika syarikat itu telah berjaya dengan strateginya, pelanggan sasaran sepatutnya akan membeli produk tersebut.