Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Sunday, January 2, 2011

Nasihat Syaiban Al-Ra‘i Kepada Harun Al-Rasyid

“ Wahai Amirul Mukminin, andainya engkau bersahabat dengan orang yang menjadikan engkau rasa takut sehingga engkau merasa aman lebih baik dari engkau bersahabat dengan orang yang menjadikan engkau rasa aman sehingga menyebabkan engkau mendapat ketakutan”. Tanya Harun al-Rasyid : “ Jelaskan maksudnya untukku”.

Jawab Syaiban: “ Sesiapa yang berkata kepada engkau: “ Engkau bertanggungjawab terhadap rakyatmu, takutlah Allah ” lebih baik dari orang yang berkata “ Kamu daripada kaum keluarga Nabi diampunkan dosa kamu, kamulah kerabat Nabi! . Maka menangislah Harun Al-Rasyid sehingga mereka yang berada di sekelilingnya bersimpati kepadanya.

Kata Syaiban lagi: “ Wahai Amirul Mukminin, apabila saya bercakap, saya bimbangkan tindakan kamu terhadap saya. Jika saya diam, saya bimbangkan bahaya menimpa kamu. Maka saya utamakan kebimbangan bahaya menimpa kamu lebih daripada kebimbangan tindakan kamu ke atas saya ”. (Ibn Muflih, Al-Adab Al-Syar‘iyyah, 1/198, Beirut: Muassasah Al-Risalah).

The Importance of Time Management

A book titled, If You Haven't Got The Time To Do It Right, When Will You Find The Time To Do It Over?, addresses the importance of time management. This book points out the importance of, first of all, getting organized in a work space, making your day work for you by getting out of the day what you want to instead of letting the day determine what you get done (Mayer, 1990). The only way to get out of a day what you want out of it is to go into the day organized and under control. People often panic when they are faced with deadlines and time constraints to get things done but this is often their first mistake. By panicking, people put the stress on themselves. They should instead learn when it is possible to delegate some of the little tasks that are not as important or they cannot get into it.