Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Sunday, September 26, 2010

Siapa lebih cerdik?

Bapa saudara rakan saya telah pergi sebuah perkampungan masyarakat pribumi untuk membeli kambing, apabila ditanya kepada Tok Batin, diberitahu harga seekor kambing adalah RM600, aduh... mahal nih!,maka beliau bertanya kepada Tok Bathin, kambing tersebut milik siapa? Maka bapa saudara rakan tadi pun berjumpa tuan punya kambing untuk berunding (tawar/menawar) harga, beliau diberitahu harga seekor kambing tersebut adalah RM500 (Tok Batin pandai bab business hehehe), minta kurang masih tidak bolih, maka bapa saudara rakan bertanya 1 ekor harga RM500 kalau saya beli 2 ekor dengan harga LIMA RATUS SETENGAH  bolih? Tuan punya kambing pun bersetuju, beliau mungkin keliru dengan ayat SETENGAH. Apakah beliau cuba memperbodohkan masyarakat peribumi tersebut? Jawapannya tidak, beliau terlebih dahulu di tipu olih mereka dengan menjual separuh daripada durian (kapasiti muatan HILUX) adalah durian muda. Jangan kita salah sangka dengan mengatakan masyarakat pribumi ini kurang pelajaran, mereka telah pun mendapat pendidikan pelajaran yang cukup baik, cuma masalah bahasa yang menyebabkan mereka tewas. Kalau tuan/puan membeli petai yang dijual di tepi jalan contohnya dari Pertak ke Kuala Kubu Baru, yang dikatakan jumlah 100 keping belum tentu cukup. Kalau rajin kiralah sendiri.