Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Friday, August 28, 2009

Menyampaikan berita penting

Malam tadi saya pulang agak lewat dari surau, anak maklumkan
bahwa ada msg di HP. Setelah diperiksa, didapati msg daripada
sahabat lama saya dari Puchong memaklumkan Ustaz Ismail
Kamus meninggalkan dunia. Maka saya dengan pantas forward
msg berkenaan kepada rakan-rakan lain. Tak sampai 15 minit
saya terima lagi sms daripada saya saya tersebut,
memaklumkan yang meninggal bukan Ustaz Ismail Kamus
tetapi memang namanya Ismail. Menjadi kewajipan saya untuk
memaklum kembali kepada rakan-rakan yang telah saya
forward msg tersebut.

Ianya memberi pengajaran kepada saya agar selidiki dahulu
berita tersebut sebelum forward kepada rakan-rakan, sebab
perkara sebegini sering berlaku kesilapan seperti berikut :-

1. Saya sms kepada rakan " Emak Kamaruzaman Yaacob
meninggal dunia". Kawan yang menerima msg tersebut telah
menghubungi kawannya memaklumkan Kamaruzaman yang
meninggal, disebabkan perkataan Emak disangka Encik.

2. Terima msg " Abang Idris meninggal dunia ". Ramai yang
terima msg menjangkakan Idris yang meninggal, tetapi
sebenarnya Abang kepada Idris yang meninggal dunia.

Saya tidak menyalahkan sahabat dari Puchong sebab beliau
hanya menerima berita dan cuba memaklumkan kepada
rakan-rakan, malangnya berita yang beliau terima itu salah.