Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Friday, August 28, 2009

Keselamatan jalanraya

Daripada kediaman saya ke Bandar Kuala Lipis yang jaraknya
16 Km memang banyak Garisan Kuning di atas Jalanraya.
Saya pastinya tidak faham kenapa Garisan Kuning dibuat
dikawasan tersebut. Pastinya Simpang Jalan, Selekoh dan
Berhampiran Lintasan ke Sekolah.

Memang elok dibuat Garisan Kuning tersebut tetapi biarlah
"Standard". Kadangkala kenderaan yang menempuh Garisan
Kuning akan melajukan kenderaan untuk mengurangkan
gegaran pada kenderaan.

Bagi pengguna jalanraya dari Raub ke Gua Musang, Kelantan
antara Garisan Kuning yang akan memberi kesan kerosakan
pada kenderaan adalah di Jeram Besu, Kg. Relong dan Merapoh.
Ada sahabat rakan saya yang hampir terjatuh daripada Motosikal
berkuasa tinggi apabila melalui Garisan Kuning di Merapoh.
Kalau kenderaan lama yang pendawaian litar yang tidak
sempurna maka akan dapat hasilnya. Untuk kenderaan yang
Penyerap Hentakan sudah rosak, apa-apa material yang diletak
di atas "dashboard" seperti HP, tolonglah simpan pasti tercampak.

Paling menggerunkan adalah Garisan Kuning diatas Jambatan
yang menyambungkan Bandar Baru dan Bandar Lama K. Lipis.
Apabila kenderaan berat melalui Garisan tersebut, terasa
bergegar jambatan (rasa mengenjut). Elok sangat buat garisan
tersebut selepas jambatan ada Lampu Isyarat, tetapi janganlah
tinggi sangat (terlalu tebal) Garisan tersebut.

Semasa saya menyediakan Thesis mengenai Sistem Pengangkutan
di Bandar Kuala Lipis, saya telah bertemu dengan Pegawai Majlis
Daerah Lipis yang bertanggung jawap di bahagian Teknikal,
beliau maklumkan bahawa mereka serah urusan tersebut kepada
Perunding dari luar. Apa yang saya faham, sistem tersebut amat
melucukan. Dimanakah sistem jalanraya terbaik didunia? Adakah
UK, USA ataupun di Negara Asia seperti Japan dan Hongkong?
Jawapn sebenar adalah Negara Brazil.