Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Friday, October 11, 2019

Ikhtiar penyakit nyanyuk dan pelupa


BACAAN ZIKIR YANG BOLEH MEMULIHKAN PENYAKIT NYANYUK DAN PELUPA ( Dengan izin Allah swt )
SYEIKH Soleh al Ja'fari Imam masjid al Azhar: kami telah diajar semenjak 35 tahun lalu oleh Syeikh Ahmad Maraghah r.a kaedah utk menghafaz dan menghilangkan penyakit lupa.iaitu dengan cara meletakkan tangan di atas kepala setiap kali lepas sembahyang sambil membaca ayat ke 6 dari Surah A'laa sbyk 7 kali.
سَنُقْرِئُكَ فَلَا تَنْسٰۤى ۙ 
sanuqri`uka fa laa tansaaa
"Kami sentiasa menjadikan engkau (wahai Muhammad) dapat membaca (Al-Quran yang diturunkan kepadamu - dengan perantaraan jibril), sehingga engkau (menghafaznya dan) tidak lupa,"
(QS. Al-A'la 87: Ayat 6)
Sebahagian kaedah yang umum Wak (Perawat dari Sarawak) gunakan:
Rukyahkan pesakit dengan membaca Surah Al Fatihah, keseluruhan Surah Al A’la, Alam Nasyrah, At Tiin dan 4 Qul ( Kafirun,Ahad,Falaq dan An Nas ), selama tiga petang berturut-turut. Rangkain ayat-ayat ini juga dibaca pada air buat minuman pesakit. Paling elok air zam-zam yang akan digabungkan penggunaannya dengan madu : 1 cawan air zam-zam dicampur 1 sudu makan madu. Juga boleh amal makan kismis.
Jika pesakit mampu bezikir minta ia amalkan tiap lepas solat : Tasbih Nabi Yunus ( Lailla anta…) 7x dan ayat 6 dari surah Al A’la seperti mana yang dinyatakan diatas.  Isteri,suami atau anak boleh juga boleh membantu.