Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Friday, October 11, 2019

Doa Keselamatan


Ibnu Umar r.a menerangkan bahawa Rasulullah ﷺ bila berpergian dan tiba malam hari di satu tempat, baginda mengucapkan doa٫
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
يَا اَرْضُ رَبَّی وَرَبُّكِ اللّٰهُ .اَعُوْذُ بِا اللّٰهِ
مِنْ شَرِّكِ وَ شَرِّمَا فِيْكِ. وَشَرِّمَا خَلَقَ فِيْكِ.
وَشَرِّمَايَدُبُّ عَلَيْكِ. وَاَعُوْذُبِكَ مِنْ شَرِّ اَسَدٍ
وَاَسْوَدٍ وَمِنَ الْحَيَّةِ وَالْعَقْرَبِ.
وَمِنْ سَا كِنِ الْبَلَدِ وَمِنْ وَالِدٍ وَمَا وَلَدْ
(الحديث)
Wahai bumi, Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah.  Aku berlindung dengan Allah dari kejahatan dan segala bahaya yang ada di dalammu, bahaya yang dijadikan padamu serta segala bahaya yang melata di atasmu. Aku berlindung dari bahaya binatang buas dan manusia, ular dan kala, juga dari kejahatan jin dan kejahatan makhluk-makhluk dan makhluk yang diperanakkan.