Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Thursday, October 7, 2010

Berolih hidayah dari Allah

Sahabat saya menceritakan, ketika beliau sedang berbual dengan rakannya, mereka telah menerima ucapan salam "Assalamu'alaikum" daripada seorang lelaki yang mereka tidak kenali, mereka tergamam untuk menjawap ucapan salam disebabkan, insan yang mengucapkan salam tersebut merupakan seorang berbangsa Cina. Maka insan berkenaan memaklumkan beliau adalah seorang Muslim, maka sahabat saya dan rakannya memohon maaf kerana tidak terus menjawap ucapan salam tadi. Insan berkenaan memaklumkan bahawa beliau masih baru lagi memeluk/menganuti Agama Islam iaitu 2 bulan sebelum bulan Ramadhan 1431H, Alhamdulillah, beliau berkesempatan untuk menunaikan ibadah puasa dan mengerjakan solat Terawikh di Masjid.

Sahabat saya bertanya, adakah beliau menganuti Agama Islam disebabkan faktur untuk berkahwin dengan wanita Islam? Saudara Baru berkenaan pun menceritakan kisah yang menjadi penyebab beliau menganuti agama Islam. Ketika beliau sedang nyenyak tidur pada jam 3.00 pagi, beliau terjaga kerana kedengaran suara azan di dalam bilik tidurnya, dan pada hari yang berikutnya seperti ada suatu cahaya yang masuk kedalam bilik beliau, sehinggakan bapanya bertanya adakah beliau telah menukar mentol lampu kerana bapa beliau melihat suatu cahaya yang amat terang. Maka beliau terus merujuk kepada individu tertentu, dan akhirnya beliau memeluk/menganuti agama Islam. Alhamdulillah bapanya menerima keputusan beliau dengan baik. Terdapat kejadian ganjil seperti cahaya muncul tiba2 yang menyebabkan orang yang bersama beliau terkejut iaitu semasa beliau hendak berkhatan dan mengisi borang pengislaman di pejabat agama. Marilah kita sama2 berdoa agar beliau mendapat bimbingan, lindungan, rahmat dan redho dari Allah.

Sahabat saya turut menasihatkan saudara baru agar berjumpa dengan Imam yang mahir dalam bab agama agar dapat membimbing beliau. Juga meminta beliau mendapatkan/membeli buku karangan Ustaz Redhuan Tee & Ustaz Ravi, semuga dapat membantu beliau.