Semuga Allah mencucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W dan ke atas keluarga serta sahabat2 sekelian dengan bilangan sejumlah makhluk-NYA, kebaikan Arasy-NYA dan tinta kalimat-NYA.
Ya-Allah aku menghadiahkan semua perkongsian keilmuan ini kepada Almarhumah isteriku sayang Zauaurah Binti Apipah.

Kepada tuan/puan yang menjengok blog saya ini, dan nak mengamalkan apa yang telah saya kongsikan, mohon jasabaik hadiahkan Al-Fatihah kepada Almarhumah isteri saya.
JazakAllahu khairan katsira

Tuesday, December 1, 2009

Pedoman-pedoman untuk memasuki rumah orang lain

(24) Surah An-Nuur.

27. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat.

28. Jika kamu tidak menemui seorangpun didalamnya, maka janganlah kamu masuk sebelum kamu mendapat izin. Dan jika dikatakan kepadamu: "Kembali (saja)lah, maka hendaklah kamu kembali. Itu bersih bagimu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Tuan/Puan yang dihormati, berdasarkan firman Allah seperti di atas, ramai masyarakat Islam yang kurang memahami adab atau tatacara untuk memasuki rumah selain daripada rumah sendiri. Tambahan pula rumah yang kita kunjungi itu merupakan saudara mara terdekat atau kenalan rapat. Ucapkan salam apabila telah masuk kedalam rumah.

Ucapkan salam sebanyak 3x, bila tak dijawap eloklah beredar, tetapi kalau datang dari jauh untuk hal yang mustahak tunggulah sebentar, tetapi majoriti dah ada HP.., bolih tahu ada dalam rumah atau sebaliknya. Maklumlah bila rumah besor gedang (ayat orang Lipis) pintu tutup kemin.. (tutup rapat) dok pasang pula TV Plasma sambung ke Sound System yang canggih.., pane weh tak dengor mende pun...

Serapat mana, sebiasa mana pun, patuhlah pada perintah Allah mengenai pedoman untuk memasuki rumah yang bukan rumah kita.